تأملی بر فیواستارهای توئیتر فارسی در زمستان ۱۴۰۱: اکانت‌های سیاسی و عمدتا ناشناس فضای توییتر را شکل داده‌اند

🔹در توییتر فارسی توییت‌هایی را که حداقل ۱۰۰۰ لایک دریافت کرده‌اند فیواستار می‌نامند. در سه‌ماههٔ پایانی سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ هزار توییت از میان حدود ۱۰ هزار و ۵۰٫ کاربر در توییتر فارسی فیواستار شده‌اند. در این گزارش با بررسی این فیواستارها و قیاس آن با زمستان ۱۴۰۰، آخرین وضعیت توئیتر فارسی بررسی می‌شود.

🔸برترین توئیت‌ها
🔻پرلایک‌ترین توییت به شروین حاجی‌پور اختصاص دارد که پس از برنده شدن جایزه گرمی، توییت زد «ما بُردیم🤍🎵». این توییت که بیش از ۲۳۱ هزار لایک گرفت تبدیل به یکی از پرلایک‌ترین توییت‌های تاریخ توییتر فارسی شد. توییت‌های بعدی که در زمستان ۱۴۰۱ بیشترین لایک را گرفته بودند به ترتیب به توییت مشترک علی کریمی، رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون در شب اول ژانویه سال ۲۰۲۳ است.

🔻پرلایک‌ترین توییت سال ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۴۰۰ حدودا ۳ برابر بیشتر بوده است.

🔹برترین کاربران
🔻بررسی فیواستارهای توئیتر فارسی در زمستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که فضای توئیتر نسبت به سال گذشته بسیار سیاسی‌تر شده است و این برخلاف فضای توییتر فارسی در سال ۱۴۰۰ است که روندی غیر سیاسی را طی کرده بود. مهم‌تر از آن تعداد فیواستارهایی است که یک اکانت داشته که حدود ۳ برابر در زمستان ۱۴۰۱ رشد کرده است.

🔻بدین ترتیب اکانت «ممدپوری» با ۱۳۴۶ فیواستار بیشترین فیواستار را در زمستان ۱۴۰۱ داشته است (یعنی به‌طور متوسط در هر روز  ۱۵ فیواستار). پس از آن اکانت تلویزیون ایران‌اینترنشنال با ۱۲۴۲ فیواستار و حشاشین با ۹۷۰ فیواستار، بیشترین فیواستارهای زمستان ۱۴۰۱ را داشته‌اند.

🔻در میان اکانت‌های انقلابی و اصولگرا دو اکانت «امیرحسین ثابتی» و «علی بی‌طرفان» با ۱۱۱ و ۱۰۳ فیواستار بیشترین تعداد فیواستار را در زمستان ۱۴۰۱ داشته‌اند؛ در میان کاربران تحول‌خواه یا نزدیک به اصلاح‌طبان نیز احسان سلطانی با ۱۵۸ فیواستار، بیشترین فیواستار را در زمستان ۱۴۰۱ داشته است.

🔻برخلاف سال ۱۴۰۰ در زمستان ۱۴۰۱ نام هیچ کاربر روزمره‌نویسی در میان توییت‌هایی که بیشترین فیواستار را گرفته‌اند دیده نمی‌شود.

🔸فیواستارها در گذر زمان
🔻شنبه هفدهم دی ماه با نزدیک به ۱۳۰۰ فیواستار، شنبه بیست‌ودوم بهمن‌ماه با حدود ۱۰۰۰ فیواستار و دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه، روزهای با بیشترین تعداد فیواستار در زمستان ۱۴۰۱ بوده است. ۱۷ دی‌ماه مصادف با سالگرد اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی و همچینن یکی از روزهایی بود که اپوزیسیون جمهوری اسلامی فراخوانی را صادر کرده بود، روز ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۷ بهمن ماه مصادف با روز اعلام جایزه گرمی شروین حاجی‌پور بود و افزایش فیواستارها در این ۳ روز را می‌توان متأثر از این ۳ عامل دانست.

🔸محتوای توئیت‌ها
🔻 در  زمستان ۱۴۰۱ کلمات و هشتگ‌های سیاسی بیشترین تکرار را داشته‌اند که در رأس آن‌ها هشتگ #مهسا_امینی است که در توییت‌های فیواستار شده بیش از همه تکرار شده است. کلمات «ایران»، «انقلاب»، «آزادی» و «زندگی» نیز به ترتیب از جمله کلماتی هستند که بیشترین تکرار را داشته‌اند.

🔻این در حالی است که سال گذشته کلمات عکس، دوست، و دختر در میان توییت‌های فیواستار بسیار پرتکرار بود و همین تفاوت به‌خوبی بیانگر تغییر فضای توییتر فارسی در زمستان ۱۴۰۱ در قیاس با زمستان ۱۴۰۰ است.

🔹کدام دسته از کاربران بیشتر فیواستار شده‌اند؟
کاربران روزمره‌نویس ۲۵ درصد، کاربران مخالف جمهوری‌اسلامی با گرایش‌های چپ یا جمهوری‌خواه ۲۳ درصد، کاربران مخالف جمهوری اسلام با گرایش‌های سلطنت‌طلب یا حامی رضا پهلوی ۲۲ درصد، کاربران میانه‌رو، اصلاح‌طلب و تحول‌خواه ۱۷ درصد و کاربران اصولگرا، انقلابی و مسئولان جمهوری اسلامی ۱۳ درصد از شبکه کاربران فیواستار را تشکیل داده‌اند.

🔸مجموع یافته‌های ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد که فضای توییتر فارسی در سال ۱۴۰۱ در قیاس با سال ۱۴۰۰ تحول شگرفی داشته و به‌شدت سیاسی شده است. نکته مهم‌تر آن که بسیاری از کاربرانی که هویتشان مشخص نیست در میان این کاربران اثرگذار بوده‌اند. در

 

میان ۱۰۰ اکانتی که بیشترین فیواستار را داشته‌اند، درصد قابل توجهی‌شان از جنس همین کاربرانی بوده‌اند که هویتشان مشخص نیست.

 

✍🏻محمد رهبری و هادی صفری

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

مواد غذایی چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

خواندن مطلب بعدی ←

معرفی و کاربرد انواع هوش مصنوعی که باید بدانید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین